Vrachtgebouw 18 Panalpina

Cargo warehouse, Offices, Schiphol Amsterdam NL, Project Team: René van Zuuk, Kersten Scheller, Client: Schiphol Real Estate, Start of design: 2006, Completion: 2009, Area: 12.000 m², Volume: 120.000 m³, Building costs: €10.000.000

Nederlands:

Panalpina, een van de grootste, internationale logistieke dienstverleners, heeft samen met Schiphol Real Estate een nieuw concept ontwikkeld voor een eerste linie vrachtgebouw langs de landingsbaan van Schiphol. Het kavel van 21.000 m2 heeft een te bebouwen oppervlak van 100 bij 100 meter en ligt aan de A.S. Kraagbaan van Schiphol.

Het nieuwe concept eist dat de weg en de landingsbaan met elkaar verbonden worden middels het nieuwe gebouw, waarbij goederen direct vanuit de landingsbaan het gebouw binnen gebracht worden om later, gesorteerd aan de andere zijde het gebouw weer te verlaten en hun route te vervolgen over de weg. Een andere randvoorwaarde die gesteld werd had betrekking op de hoogte van het gebouw; denkend aan de geplande uitbreiding van de luchthaven,  mocht het nieuwe gebouw van Panalpina in de toekomst niet het zicht blokkeren van de verkeersleiding op een nieuwe landingsbaan.

Naast de distributiehal van 10.000 m² moest er in 2000 m² kantoren worden voorzien. Bij gebouwen met een gelijkend programma wordt het kantoor vaak aan de straatzijde geplaatst. Het bestuur van Panalpina wil echter vanuit de kantoren kunnen uitkijken over de landingsbaan, terwijl het functioneel gezien gewenst is om ook de laaddocks voor de vrachtwagens in het oog te kunnen houden. Er is gekozen om de kantoren diagonaal op de distributiehal te plaatsen, waardoor aan beide wensen wordt voldaan. De kantoren worden ontsloten middels een trap welke uitkomt in de entreehal. Deze hal met vide biedt een representatieve entree voor het vrachtgebouw aan de straatzijde, waar bezoekers de volledige hoogte van het gebouw ervaren.

De industriële functie komt tot uitdrukking in de materialisatie. Zo is het hoofdvolume opgebouwd uit een stalen constructie waarvan de onderste vijf meter zijn bekleed met geïsoleerde binnendozen en een stalen, antraciet grijze beplating. Het bovenste gedeelte bestaat uit translucente platen van polycarbonaat, waar diffuus daglicht door naar binnen valt en voor een goed verlichte werkplek zorgt. 's Avonds en 's nachts schijnt het licht door de translucente platen naar buiten en is het logo van Panalpina van de overkant van het vliegveld zichtbaar.

English:

The client, the Panalpina group, deals with end-to-end supply services acting as a large scale courier across Europe. They requested a new building at Schiphol airport to deal with goods arriving and being distributed through the Netherlands. The plot reserved for the scheme was 10,000m2, it runs adjacent to the runway and borders the boundary of the airports grounds. It was suggested that, to work efficiently, the entrance for goods should be accessible on the side of the runway; the goods should then be processed and exit in trucks on the boundary line.

Traditionally, for buildings with this function, the office space is located on the public street side of the airports grounds. The directors of Panalpina, however, wanted their offices orientated to provide a view of the runway, at ground level this wasn't possible due to the volume of goods being delivered every hour and the street side faces away from the airport. It followed to place the offices at a second storey with the vast roof of the ground floor sloped to not obscure the view down to the road or the runway.

There is a proposed extension to Schiphol airport in the future. It followed that there were restrictions placed on the height of the Panalpina building so as not to obstruct the view of the air traffic controller down onto the planned extension.

The rationale for the office block on the first floor cutting diagonally across the ground floor plan was two fold; first, circulation to all floors should be accessed from the street side and secondly, the diagonal line brings the directors offices closer to the runway, thus providing a better view of planes landing and taking off.