INFRA

WEERWINDBRUG, ALMERE

De gemeente gemeente Almere heeft in 2018 een prijsvraag uitgeschreven voor een verbinding tussen het Lumièrepark park en de Floriade. Het ontwerp de Weerwindbrug heeft van de jury veruit de meeste punten gekregen, score10 uitmuntend. De bevolking heeft voor een andere brug gekozen.

PRINS CLAUSBRUG, DORDRECHT

De gemeente Dordrecht heeft in 2014 een projectprijsvraag uitgeschreven voor een nieuwe voetgangers- fietserbrug over het Wantij. De brug, van 130 meter lang, zal in de toekomst de ontwikkelingslocatie de Stadswerven met de binnenstad van Dordrecht verbinden. 133 ontwerpteams hebben ingeschreven René van Zuuk Architekten was de winnaar. Oplevering van de brug is in 2020.

BRUG, ASSEN

De twee beweegbare bruggen vormen een onderdeel in het project de 'Blauwe As' waarbij het kanaal in Assen weer bevaarbaar wordt gemaakt. De bruggen zijn onderdeel van een reeks en gaan een onderlinge relatie aan. Beide situaties zijn niet identiek dus is er gezocht naar een familieband zoals broer en zus.

PIER WEERWATER, ALMERE

Met de aanleg van de pier is het PITmuseum (Veiligheidsmuseum) dat op 12 april 2014 haar deuren heeft geopend per boot bereikbaar. Ook politie- en brandweerboten zullen aanmeren aan de 96 meter lange pier met uniek uitkijkpunt over het water. De rode een groene vlakken refereren aan het havenlicht dat de toegang markeert voor de scheepvaart. In ieder gekleurd vlak bevindt zich een bank.

BRUG KATWIJK

De gemeente Katwijk heeft in 2017 een projectprijsvraag uitgeschreven voor een nieuwe voetgangers- fietserbrug over de oude Rijn. De brug, van 70 meter lang, zou in de toekomst de ontwikkelingslocatie de gemeente Katwijk met de gemeente Oegstgeest moeten verbinden.

NA-DRUK-GELUK-BRUG, AMSTERDAM

De Na-Druk-Geluk-Brug is onderdeel van de vernieuwde openbare ruimte rondom het vernieuwde Olympisch Stadion in het Noord-Zuid as gebied van Amsterdam. In materialisering en vormgeving heeft de brug een geheel eigen identiteit waardoor deze los staat van de twee werelden die zich aan weerszijden van het water bevinden. De eigen identiteit in de vormgeving van de brug wordt verder versterkt door een minimale detaillering. In de bewegingsrichting naar het Olympisch stadion toe bevindt zich een uitkijkpunt.

BEDIENINGSGEBOUW HONDSRUGKANAAL, EMMEN

De provincie Drenthe realiseerde in 2013 een nieuwe vaarverbinding tussen Erica en Ter Apel. Het kanaal voert dwars door het Oosterbos en over de Hondsrug. Om de diverse hoogteverschilen op te vangen zal het nieuwe kanaal een aantal sluizen bevatten. Waaronder een koppelsluis, twee sluizen achter elkaar, waarbij een hoogteverschil van 5 meter wordt overwonnen. De opdracht omvat naast het onderkomen voor een sluiswachter ook een aantal publieke toiletten.

BRUG, ALMERE

De elegante brug verbindt als een kunstig breiwerkje twee massieve woonblokken in het nieuwe stadshart van Almere. Er is gestreefd naar neutrale continuïteit tussen de twee gebouwen; de Silverline-toren van Klaus & Kaan en Van Zuuk’s eigen Block 16. De constructie is zodanig vormgegeven dat de brug geen van de richtingen uit de directe omgeving benadrukt, maar een eigen identiteit heeft gekregen.

BEDIENINGSGEBOUW, OOSTERSLUIS

Het Bedieningsgebouw Oostersluis is gelegen aan het Van Starkenborgkanaal in Groningen. Vanuit dit gebouw kan men zes bruggen en de sluisdeuren bedienen. Het gebouw heeft een expressief karakter dat wordt onderstreept door het materiaalgebruik. De ongebruikelijke vormen van de in zink vervaardigde kap zijn gedetailleerd tot op het niveau van de felsen waarmee de platen zijn vastgemaakt. De vorm lijkt volledig vrij te zijn ontworpen, maar niets is minder waar.

BRUGWACHTERSHUIS, MIDDELBURG

Het ontwerp voor het brugwachtershuisje in Middelburg was een inzending voor een besloten prijsvraag. Omdat het bestaande bedieningsgebouw voor de brug als gevolg van een herstructurering van het stationsgebied zou verdwijnen heeft de gemeente Middelburg besloten om een meervoudige opdracht uit te schrijven voor een nieuw te bouwen brugwachtershuisje.